CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 2 maj 2008

BarnUppfostran...

...är ett ord som får håret på armarna att resa sig på mej. Jag tycker det är ett hemskt ord som har en väldigt negativ mening enligt mej! Jag tänker på elaka människor som försöker få små barn att växa upp, fort fort.
Jag tänker inte uppfostra Ida... jag tänker helt enkelt lära henne hur man beter sig! Jag tror på uttycket
"Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör"
Hur ska man tex kunna förbjuda ett barn att röka pga av att det är farligt om man själv gör det?? (Nu röker inte jag, det var bara ett exempel!) eller att man inte ska äta godis och sen sitta och äta en skål godis själv??
Vissa saker kommer jag att hålla hårt på, tex så anser jag att ordet TACK är väldigt viktigt! JaTack, NejTack, Tack för maten & så tackar man om någon ger en en komplimang mm.
Jag skulle heller ALDRIG få för mej att tvinga henne att äta något hon inte tycker om, men däremot så kommer jag insistera på att hon ska smaka innan hon säger att hon inte tycker om. Om hon sen vidhåller att hon inte gillar det så fine, ät det inte. Jag skulle själv aldrig få för mej att äta något jag inte tycker om så varför ska hon behöva göra det??
Jag värdesätter också en sån sak som att man ger sin plats på bussen till någon som är äldre. Och även om man är på dåligt humör ska man vara trevlig mot folk, tex damen som sitter i kassan på Ica och man ska hälsa på sina grannar, även om man kanske inte tycker att de är så väldans roliga! Jag tror att man kan komma väldigt långt på att vara trevlig mot både folk man känner och såna man aldrig träffat förut! Och det vill jag att Ida ska lära sig.
Och hon ska lära sig att man inte får slåss, MEN...man får försvara sig! Om någon hemsk unge skulle slå Ida i framtiden så nog fan får hon slå tillbaka! Japp, ni läste rätt...kanske tycker ni att jag är en hemsk mamma men då får ni tycka det! Som tjej ska man lära sig att man måste få försvara sig!


Så...jag tänker inte uppfostra Ida men jag tänker LÄRA henne vad som är rätt och fel och hur man ska uppträda och bete sig!

Att vara förälder är verkligen ett heltidsjobb och det innebär en väldans massa ansvar! Men jag behöver bara titta på min fina dotter i 1 sekund för att känna mej helt säker på att det är värt det! Finns ingen plas i världen jag hellre skulle vara på än att få vara med min familj!
Att få vara nära min IdaLiten, killa henne på ryggen, pussa henne på kinden och snusa i hennes hår, det är det bästa jag vet, hon gör mitt liv värt att leva!





Jag älskar henne så otroligt mycket och jag kan inte begripa att jag levt 22 år utan henne!!



Hur gick det till??

3 kommentarer:

Pappa till NoelochMilton sa...

Håller med helt! Noel är inne i en period nu och slåss när han blir arg och de är då man verkligen måste gå in för att visa och berätta att de är fel och varför de är fel. Men killar är nog liiite mer för de där å slåss än vad tjejer brukar va, så hoppas du knaske slipper de, för de är INTE kul när han slår andra barn men han börjar lära sej=) och de med att säga tack, ja de va han jätte duktigt på när han va 9mån- ca1år när han precis lärt sej att säga de när han fått grejer men nu säger han de typ 1 gång i veckan men vi tränar å tränar på att säga tack när man får saker=) Han har precis lärt sej säga förlåt när han gör nån ledsen, ja e så stolt=)

Frida sa...

Amen Elin!!!
Vilka fantastiskt bra åsikter du har! Ida har tur som har en så fin och underbar mamma som du :D
Kram på er!

Sarah sa...

Alldeles rätt Elin!
Och jag älskar din mammas uttryck som du berättade för mig.

" Man får inte slåss men man får slå tillbaka"

I LOOOOOOVE IT!