CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 24 september 2008

Att vara eller inte vara...en bra mamma??

Igår berättade min mamma att hon har en granne vars dotter är 40 år och fick sitt första barn för ca 8 månader sen. Igår hade denna granne berättat att hon har vart barnvakt till denna lilla 8månaders flera nätter senaste tiden. Och kommer att vara barnvakt från och till den närmsta veckan för att sen ha bebisen en hel vecka (vilket innebär att de då haft bebisen nästan 2 veckor i sträck!!) medans bebbens mamma och pappa åker till Hong Kong på semester, men de tar inte med sig sin bebis för det är inget bra ställe att åka till med barn!!

Nähä, men då kanske man inte ska åka just dit då om man har en liten bebis??

Unga mammor brukar få stå ut med det mesta, folk som tror att de inte är kapabla att ta hand om sina små bara för att de är unga...meeeen är det verkligen åldern som gör att man blir en bra eller dålig mamma?? Skulle inte tro det!!

Blir såå förbannad, hur kan man liksom fortsätta leva sitt liv som innan man fick barn efter att bebisen har kommit?? Då måste man väl för fan anpassa sig efter denna nya familjemedlem?!

Hur kan man skaffa barn för att sen åter och åter lämna bort denna lilla varelse till tex mormor och morfar som i detta fall är 70 år?? Mormorn har dessutom så ont i kroppen att hon inte kan bära på sitt lilla barnbarn...tycker det är hemskt!!

Mamma hade bara svarat att "Ojdå, jag har inte ens haft Ida över en natt ens!" och då hade människan undrat om hon inte är betrodd!! Då svarade mamma att "Jodå, men Elin kan inte vara ifrån Ida så länge!" och då hade grannen inte svarat. Hon visste väl inte vad hon skulle säga...

När jag väntade Ida, ungefär en månad innan hon föddes (jag var alltså ganska höggravid!) så var vi på kalas och en av gästerna frågade när vi skulle ha och så och sen undrade hon hur gamla vi var. Och jag svarade såklart som det var att jag var 23 och Tom 24 och då sa hon "Men ni är ju så unga!"
Jag visste inte vad jag skulle svara...ja, vi är unga men vad har det med saken att göra? Vi har vart tillsammans en evighet, har ett stabilt förhållande, vi har bra ekonomi, varför skulle vi inte skaffa barn?
Man säger ju inte till en som är närmare 40 och gravid att "Men du är ju så gammal!" för ingen tror att en 40åring inte ska klara av att ta hand om en bebis men när det är ett ungt par får man visst säga precis vad man tycker?

Jag har flera vänner som är eller som var yngre än mej när de fick barn och är helt fantastiska föräldrar! Jag förstår inte hur folk resonerar...varför skulle en ung mamma vara sämre än en som är äldre? Som första gångsmamma är allt lika nytt hur gammal man än är...

Skulle kunna fortsätta i all evighet men nu kallar min familj:)

Sov gott!

2 kommentarer:

EmiliasMamma sa...

Alltså nu för tiden tycker folk att man ska skaffa barn vid typ 35-40. Men alltså man är väl fasiken ingen sämre mamma för att man får barn runt 20 + - några år..Suck! Förr var det minsann hur "normalt" som helst att få barn när man vare 20 liksom. Skulle precis som du kunnadiskutera saken forever.

Frida sa...

Men vilka fasoner! Dra till Hongkong och dumpa barnet... Usch, vad less jag blir :( När ska folk förstå att barn är en GÅVA och något man ska värna om?!